THE USE OF PROBLEM SOLVING LEARNING METHOD TO IMPROVE STUDENTS’ CRITICAL THINKING

  • Ani Rosidah Universitas Majalengka
Keywords: Problem Solving Learning Method, critical thinking ability

Abstract

Students'  critical  thinking  skill  can  be  developed  through  the  learning  process using the Problem Solving model. The problem in this study is how the use of Problem Solving learning method can improve students’ critical thinking skill in class V in social science subject. The purpose of this study was to find out the improvement  of  the  students’  critical  thinking  ability  after  using  the  Problem Solving  Learning  Method at  class V  SDN Rancagoong  in  Cilaku Subdistrict  of Cianjur  Regency.  The  method  used  in  this  study  is  the  Classroom  Action Research (CAR) using the Kemmis Taggart model. The study was conducted in two cycles, each of which consisted of two actions. Subjects in this study were 31 class V students. Data collection techniques are carried out using observation sheets, field notes, interview sheets, evaluation and documentation. From the learning results obtained each cycle has increased. In the action 1 of cycle I obtained a score of 54.69%, then increased in action 2 to 67.19%, and in cycle II action 1 and 2 became 81.81% and 87.50%, then students’ activity increased in cycle  I  action  1,  2  which  was  45.45%  and  61.36%  then  increased  in  cycle  II actions  1  and  2  to  be  77.27%  and  90.91%,  then  the  critical  thinking  ability increased in the cycle I with 18 students were accomplished not 13 students were not accomplished while the results of the cycle II were 30 students accomplished and only 1 student who were not, with an average score of 65.81 and cycle II to be 79.76.  Thus  it  can  be  concluded  that  the  use  of  problem  solving  model  can improve students’ critical thinking skill at class V SDN Rancagoong, Cilaku Subdistrict, Cianjur Regency.

Keywords: Problem Solving Learning Method, critical thinking ability.

Keterampilan  berpikir  kritis  siswa  dapat  dikembangan  melalui  proses pembelajaran dengan menggunakan model Problem Solving. Adapun masalah dalam penelitian ini yaitu bagaimana penggunaan metode pembelajaran Problem Solving dapat meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa di kelas V dalam pembelajaran IPS. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui peningkatan kemampuan  berpikir  kritis  siswa  setelah  menggunakan  Metode  Pembelajaran Problem Solving di  kelas  V  SDN  Rancagoong Kecamatan  Cilaku  Kabupaten Cianjur. Metode  yang digunakan  dalam  penelitian  ini  adalah metode  Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan menggunakan model Kemmis Taggart. Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus, yang setiap siklusnya terdiri dari dua tindakan. Subjek dalam penelitian ini yaitu siswa kelas V yang berjumlah 31 orang siswa. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan lembar observasi, catatan  lapangan,  lembar  wawancara,  evaluasi  dan  dokumentasi.  Dari  hasil belajar yang diperoleh setiap siklus mengalami peningkatan. Siklus I tindakan 1 memperoleh skor 54,69%, kemudian meningkat pada tindakan 2 menjadi 67,19%, dan pada siklus II tindakan 1   dan 2   menjadi 81,81% dan 87,50%, kemudian kegiatan siswa meningkat siklus I   tindakan  1,   2   yaitu   sebesar  45,45%   dan 61,36%  meningkat  pada  siklus  II tindakan 1 dan 2 menjadi 77,27% dan 90,91%, kemudian kemampuan berpikir kritis siswa meningkat pula siklus I tuntas 18 orang tidak tuntas 13 orang sedangkan pada siklus II tuntas   30 orang dan yang tidak tuntas 1 orang, dengan skor rata-rata siklus I 65,81 dan siklus II menjadi 79,76. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa penggunaan model problem solving dapat meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa di kelas V SDN Rancagoong Kecamatan Cilaku Kabupaten Cianjur.

Kata kunci: Metode Pembelajaran Problem Solving, kemampuan berpikir kritis.

Published
2018-12-12
How to Cite
Rosidah, A. (2018). THE USE OF PROBLEM SOLVING LEARNING METHOD TO IMPROVE STUDENTS’ CRITICAL THINKING. Sepeda(Seminar Pendidikan Dasar) PGSD FKIP Unpas, 1(1), 289 - 301. Retrieved from https://proceedings.conference.unpas.ac.id/index.php/sepeda/article/view/228