OPTIMALISASI PENGGUNAAN BUKU TEKS OLEH GURU DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA
Abstract
Optimization of the use of textbooks by teachers is the use of the use of textbooks in certain fields of study which are standard books, compiled by experts in the field for instructional purposes and objectives. Meanwhile, motivation is internal and external encouragement to students who are learning in a force that encourages students to do a behavior to achieve goals. This study uses quantitative methods with descriptive analysis types. This study was conducted in SD Negeri Bojongloa Kaler District with a population of 125 teachers. The sample collection technique uses Probability Sampling with the type of Simple Random Sampling based on the Sugiyono table with a significant sample of 100 teachers. Data collection was carried out using questionnaire instruments, documentation and interviews. The trial questionnaire instrument uses validity test and reliability test on 35 items of statement items. Recapitulation of the responses of respondents regarding the optimization of the use of textbooks, namely the actual total score of 6761, ideal score of 800, and the percentage of total score of responses of respondents on the 20 items of statements on the optimization of textbook use variables at 84.5%. Recapitulation of respondents 'responses about total student motivation from 15 statements, namely the actual score 5022, ideal score of 6000, and the percentage of total scores of respondents' responses to the 15 items of statements on the variable student learning motivation was 83.7%.
Keywords: Use of Textbooks, Student Learning Motivation
Optimalisasi penggunaan buku teks oleh guru merupakan pemanfaatan penggunaan buku pelajaran dalam bidang studi tertentu yang merupakan buku standar, yang disusun oleh para pakar dalam bidang itu buat maksud dan tujuan instruksional. Sedangkan, motivasi adalah dorongan internal dan eksternal pada siswa yang sedang belajar dalam kekuatan yang mendorong siswa melakukan suatu tingkah laku untuk mencapai tujuan. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan jenis analisis deskriptif. Penelian ini dilakukan di SD Negeri Kecamatan Bojongloa Kaler dengan populasi sebanyak 125 guru. Teknik pengumpulan sampel menggunakan Probablity Sampling dengan jenis Simple Random Sampling dengan berlandaskan pada tabel Sugiyono dengan signifikan diambil sampel sebanyak 100 guru. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan instrumen angket, dokumentasi dan wawancara. Uji coba instrumen angket menggunakan uji validitas dan uji reliabilitas pada 35 butir item pernyataan. Rekapitulasi hasil tanggapan responden tentang optimalisasi penggunaan buku teks yaitu total skor aktual 6761, skor ideal 800, dan persentase total skor tanggapan responden atas ke-20 butir pernyataan pada variabel optimalisasi penggunaan buku teks sebesar 84,5%. Rekapitulasi hasil tanggapan responden tentang motivasi belajar siswa total dari 15 pernyataan yaitu skor aktual 5022, skor ideal 6000, dan persentase total skor tanggapan responden atas ke-15 butir pernyataan pada variabel motivasi belajar siswa sebesar 83,7%.
Kata kunci : Penggunaan Buku Teks, Motivasi Belajar Siswa