IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER PADA ANAK SEKOLAH DASAR DI ERA MILENIAL
Abstract
Character education in elementary school children is a very important foundation in building personality both in children developmental period and for their future. Teachers in schools are good examples of characters who can be emulated by elementary school children. The character of the teacher who is good at behaving, acting, speaking way in interacting with chikdren will be imitated by their students. If the character of the teacher is bad in behaving, acting, speaking with their student, children will imitate the bad character, because the character is not only thaguht but grown through good habits and exemplary from the adult (teacher). Character education for elementary school students in the 21st century milllennial era is very important to be developed in elementary school children. Teachers as good role models in developing character education will be more effective when suppoted by approaches and technology media in implementing character education values in elementary school children. This is a new challenge for teachers in the millenial era in carrying out their roles and duties as a model for character education for children to emulate.
Keywords : Millennial, Character Education, Elementary School Children
Pendidikan karakter pada anak sekolah dasar merupakan fondasi yang amat penting dalam membangun kepribadian baik di masa perkembangan maupun untuk masa depannya. Guru di sekolah merupakan teladan karakter baik yang dapat dicontoh oleh anak sekolah dasar. Karakter guru yang baik dalam bersikap, berperilaku, bertutur kata dalam berinteraksi dengan anak akan diteladani oleh anak didiknya. Jika karakter guru buruk dalam bersikap, berperilaku, bertutur kata dengan anak didiknya maka anak akan mencontoh karakter buruk tersebut, sebab karakter tidak hanya diajarkan melainkan ditumbuhkembangkan melalui pembiasaan baik dan keteladanan dari orang dewasa (guru). Pendidikan karakter bagi siswa sekolah dasar di abad 21 era milenial ini menjadi sangat penting ditumbuhkembangkan pada anak sekolah dasar. Guru sebagai teladan yang baik dalam menumbuhkembangkan pendidikan karakter akan lebih efektif apabila ditopang dengan pendekatan dan media teknologi dalam mengimplementasikan nilai-nilai pendidikan karakter pada anak sekolah dasar. Inilah tantangan baru bagi guru di era milenial dalam menjalankan peran dan tugasnya sebagai model pendidikan karakter bagi anak agar dapat diteladani.
Kata Kunci : Milenial, Pendidikan Karakter, Anak Sekolah Dasar