PEMBELAJARAN LESSON STUDY DALAM MENENTUKAN DIAGRAM UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS SISWA
Abstract
Lesson Study at LPTK as a form of professional development activities for lecturers, teachers, prospective student teachers, characterized by learning opportunities for lecturers, students, other colleagues as observers, can help lecturers, students, and can assist learning with colleagues. The ability of students' mathematical representation in the mathematics learning process has a very important function. A diagram as a representation is important to understand. In grade VI elementary school, presenting and reading data is also presented in the Data Processing chapter. The main purpose of this study is to provide a learning diagram, which discusses reading diagrams and making diagrams that are appropriate to the challenges. Researchers are interested in knowing how students try to find meaning from bar, circle and line diagrams. Therefore, research design, was chosen as the type and obtained research. The subjects of this study were grade VI A SD Labschool UPI, Bumi Siliwangi UPI Campus
2017/2018 academic year. An HLT (Hypothetical Learning Trajectory) has been produced and tested, and then has been analyzed by comparing HLT with the correct learning process of students. (retrospective analysis). The data collected in this study combines the results of student work and the process of learning that is videotaped. From the results of the analysis, the ability of students to be validated at the beginning of learning lies between the transition and Idiosyncratic levels. However, it is difficult to ascertain which level is in accordance with the students' abilities, what they have to improve is different from what they have written. With class discussions, their ability to read diagrams has increased. They started reading "between data" and "outside the data". At the end of learning, data analysis has led to the conclusion that students begin reading diagrams at the quantitative level.
Keywords: Lesson Study, Respresentation Ability, Diagram.
Lesson Study di LPTK pada dasarnya merupakan salah satu bentuk kegiatan pengembangan profesional dosen, guru, mahasiswa sebagai calon guru, yang bercirikan dalam pembelajaran ada kesempatan dosen, mahasiswa, sejawat lainnya sebagai observer, sehingga memungkinkan dosen, mahasiswa, juga dapat membagi pengalaman pembelajaran dengan sejawatnya. Kemampuan representasi matematis siswa dalam proses pembelajaran matematika mempunyai fungsi yang sangat penting. Diagram sebagai salah satu representasi, penting untuk dipahami. Di kelas VI SD, menyajikan dan membaca data juga diajarkan dalam bab Pengolahan data. Tujuan utama dari penelitian ini adalah untuk memberikan kontribusi pada praktek pembelajaran diagram, yang difokuskan pada aktivitas membaca diagram dan membuat diagram yang sesuai dengan permasalahan. Peneliti tertarik untuk mengetahui bagaimana siswa berusaha untuk menemukan arti dari sebuah diagram batang, lingkaran dan garis. Oleh karena itu, design research, dipilih sebagai jenis dan pendekatan penelitian. Subjek dari penelitian ini adalah siswa kelas VI A SD Labschool UPI, Kampus Bumi Siliwangi UPI tahun ajaran 2017/2018. Sebuah HLT (Hypothetical Learning Trajectory) telah dihasilkan dan diujicobakan, dan selanjutnya telah dianalisis dengan cara membandingkan HLT dengan proses belajar siswa yang sesungguhnya. (retrospective analysis). Data yang dikumpulkan dalam peneltian ini berbentuk hasil kerja siswa dan proses pembelajaran yang divideokan. Dari hasil analisis, disimpulkan kemampuan siswa di awal pembelajaran berada diantara Idiosyncratic dan Transitional level. Akan tetapi sulit untuk memastikan berada di level mana kemampuan siswa tersebut, dikarenakan apa yang mampu mereka pikirkan berbeda dengan yang telah mereka tulis. Dengan diskusi kelas, kemampuan mereka dalam membaca diagram telah meningkat. Mereka mulai membaca “between the data” dan “beyond the data”. Pada akhir pembelajaran, analisis data telah mengantarkan pada kesimpulan bahwa siswa mulai membaca diagram pada Quantitative level.
Kata kunci: Lesson Study, Kemampuan Respresentasi, Diagram.