PENGEMBANGAN MEDIA PUZZLE UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN LITERASI
Abstract
This research is describing the characteristics of media puzzle which aims to improve the literacy skills of children at the age of 6-7 years in Tangerang Regency, developing media, and describing expert’s assessment of media puzzles using the Research and Development (R & D) approach. The sources of data in this study are, principals, teachers, grade 1 elementary school children, and experts / experts. Data collection techniques in this study are observations using checklists. Data needs analysis techniques in this study use qualitative and quantitative. The results of this study literacy activities 15 minutes before Teaching and Learning Activities, can use a media puzzle that aims to improve literacy skills in children aged 6-7 years, where the content in this puzzle media is (1) short story entitled "My Farm ", (2) illustrations / pictures and stories contained in the puzzle media are no longer familiar with the child's life, (3)) illustrations / pictures and stories contained in the puzzle media can make children interested in using the media and reading the contents of the story , (4) can provide broader insight with similar themes to children.
Keywords: Elementary School, Puzzle, Literacy Ability.
Penelitian ini adalah mendeskripsi karakteristik media puzzle yang bertujuan untuk meningkatkan kemampuan literasi anak pada usia 6-7 tahun di Kabupaten Tangerang, mengembangkan media, dan mendeskripsikan penilaian ahli terhadap media puzzle dengan menggunakan pendekatan Research and Development (R&D). Sumber data pada penelitian ini adalah, kepala sekolah, guru, anak sekolah dasar kelas 1, dan pakar/ahli. Tekhnik pengumpulan data pada penelitian ini adalah observasi menggunakan ceklis. Teknik analisis kebutuhan data pada penelitian ini menggunakan kualitatif dan kuantitatif. Hasil pada penelitian ini kegiatan literasi 15 menit sebelum Kegiatan Belajar Mengajar (KBM) dapat menggunakan media puzzle yang bertujuan untuk meningkatkan kemampuan literasi pada anak usia 6-7 tahun, dimana konten pada media puzzle ini yaitu (1) cerita pendek yang berjudul “Hewan Ternakku”, (2) ilustrasi/ gambar dan isi cerita yang ada pada media puzzle sudah tidak awam lagi dengan kehidupan anak, (3) ) ilustrasi/ gambar dan isi cerita yang ada pada media puzzle dapat membuat anak tertarik untuk menggunakan media dan membaca isi cerita, (4) dapat memberikan wawasan yang lebih luas dengan tema yang serupa kepada anak.