PEMBELAJARAN LESSON STUDY DALAM MENENTUKAN DIAGRAM UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS SISWA

  • Sunata Sunata PGSD FKIP Universitas Pasundan
Keywords: Lesson Study, Respresentation Ability, Diagram.

Abstract

Lesson  Study  at  LPTK  as  a  form  of  professional  development  activities  for lecturers, teachers, prospective student teachers, characterized by learning opportunities for lecturers, students, other colleagues as observers, can help lecturers, students, and can assist learning with colleagues. The ability of students' mathematical representation in the mathematics learning process has a very important function. A diagram as a representation is important to understand. In grade VI elementary school, presenting and reading data is also presented in the Data Processing chapter. The main purpose of this study is to provide a learning diagram, which discusses reading diagrams and making diagrams that are appropriate  to  the  challenges.  Researchers  are  interested  in  knowing  how students  try  to  find  meaning  from  bar,  circle  and  line  diagrams.  Therefore, research design, was chosen as the type and obtained research. The subjects of this  study  were  grade  VI  A  SD  Labschool  UPI,  Bumi  Siliwangi  UPI  Campus

2017/2018 academic year. An HLT (Hypothetical Learning Trajectory) has been produced and tested, and then has been analyzed by comparing HLT with the correct learning process of students. (retrospective analysis). The data collected in this study combines the results of student work and the process of learning that is videotaped. From the results of the analysis, the ability of students to be validated at the beginning of learning lies between the transition and Idiosyncratic levels. However, it is difficult to ascertain which level is in accordance with the students' abilities, what they have to improve is different from what they have written. With class  discussions,  their  ability  to  read  diagrams  has  increased.  They  started reading  "between  data"  and  "outside  the  data".  At  the  end  of  learning,  data analysis has led to the conclusion that students begin reading diagrams at the quantitative level.

Keywords: Lesson Study, Respresentation Ability, Diagram.

Lesson Study di LPTK pada dasarnya merupakan salah satu bentuk kegiatan pengembangan profesional dosen, guru, mahasiswa sebagai calon guru, yang bercirikan dalam pembelajaran ada kesempatan dosen, mahasiswa, sejawat lainnya sebagai observer, sehingga memungkinkan dosen, mahasiswa, juga dapat membagi     pengalaman     pembelajaran    dengan     sejawatnya.     Kemampuan representasi  matematis  siswa  dalam  proses  pembelajaran  matematika mempunyai fungsi yang sangat penting. Diagram sebagai salah satu representasi, penting untuk dipahami. Di kelas VI SD, menyajikan dan membaca data juga diajarkan dalam bab Pengolahan data. Tujuan utama dari penelitian ini adalah untuk   memberikan   kontribusi   pada   praktek   pembelajaran   diagram,   yang difokuskan pada aktivitas membaca diagram dan membuat diagram yang sesuai dengan permasalahan. Peneliti tertarik untuk mengetahui bagaimana siswa berusaha untuk menemukan arti dari sebuah diagram batang, lingkaran dan garis. Oleh karena itu, design research, dipilih sebagai jenis dan pendekatan penelitian. Subjek dari penelitian ini adalah siswa kelas VI A SD Labschool UPI, Kampus Bumi Siliwangi UPI tahun ajaran 2017/2018. Sebuah HLT (Hypothetical Learning Trajectory) telah dihasilkan dan diujicobakan, dan selanjutnya telah dianalisis dengan cara membandingkan HLT dengan proses belajar siswa yang sesungguhnya. (retrospective analysis). Data yang dikumpulkan dalam peneltian ini berbentuk hasil kerja siswa dan proses pembelajaran yang divideokan. Dari hasil  analisis,  disimpulkan  kemampuan  siswa  di  awal  pembelajaran  berada diantara Idiosyncratic dan Transitional level. Akan tetapi sulit untuk memastikan berada di level mana kemampuan siswa tersebut, dikarenakan apa yang mampu mereka pikirkan berbeda dengan yang telah mereka tulis. Dengan diskusi kelas, kemampuan mereka dalam membaca diagram telah meningkat. Mereka mulai membaca “between the data” dan “beyond the data”. Pada akhir pembelajaran, analisis data telah mengantarkan pada kesimpulan bahwa siswa mulai membaca diagram pada Quantitative level.

Kata kunci: Lesson Study, Kemampuan Respresentasi, Diagram.

 

Published
2018-12-12
How to Cite
Sunata, S. (2018). PEMBELAJARAN LESSON STUDY DALAM MENENTUKAN DIAGRAM UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS SISWA. Sepeda(Seminar Pendidikan Dasar) PGSD FKIP Unpas, 1(1), 106 - 117. Retrieved from http://proceedings.conference.unpas.ac.id/index.php/sepeda/article/view/215